Mentoringový program Alexandre Larose: Filmová těla paměti
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
300MPAL | zápočet | 1 | 30 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 3 až 8 hodin domácí příprava | anglicky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
David ČENĚK, Alexandra MORALESOVÁ
Obsah
Ve středu 31. ledna 2024 od 19 h v Projekci Lažanského paláce, 1. patro tvůrce povede svou masterclass a ve čtvrtek 1. 2. 2024 od 13 - 16 h ve Studio FAMU, Klimentská 4, 110 00 Praha 1, Referenční projekce, 4. patro přednášku věnovanou roli techniky v tvořivém procesu se zaměřením na aparát optické filmové kopírky v experimentálním filmu. Ve čtvrtek večer ve 20:30 osobně uvede své filmy v kině Národní-ho filmového archivu Ponrepo, Bartolomějská 11, 110 00 Praha 1.
Den první středa 31. 01. 2024
- od 19 h, projekce FAMU, masterclass Alexandra Laroseho s náhledy jeho dalších filmů. Artikulace umělecké praxe mezi tvůrčí vizí a technologickým aparátem. Jak se sytí imaginace v konfrontaci s materiálem, technologií a prostředím. Město (Artifices n°1, La Grande Dame, nebo Ville Marie – documentation et processus), rodný dům a důvěrně známé prostředí či přírodní krajina (Saint Bathans Repetitions, brouillard #14) jako místa psychogeografie a paměti.
Den druhý čtvrtek 01. 02. 2024
- od 13 – 16 h, ZMĚNA - místo konání bude Studio FAMU, Klimentská 4, 110 00 Praha 1, Referenční projekce, 4. patro přednáška věnovaná roli techniky v tvořivém procesu se zaměřením na aparát optické filmové kopírky v experimentálním filmu. Pohled na technický aparát mimo obvyklý protokol užití a četné ukázky jiných způsobů tvůrčího použití.
- od 20:30, kino Ponrepo, projekce filmového programu Alexandre Larose: Filmová těla paměti za účasti autora v kině NFA Ponrepo a následná diskuze se studenty a diváky. Diskuze o filmu, jeho tématu, uměleckých a výrobních prostředcích a významu materiálního média pro tento film.
https://www.famu.cz/cs/aktuality/kanadsky-experimentalni-filmar-alexandre-larose-me-3827/
Výsledky učení
Schopnost uchopit osobní témata pomocí uměleckých nástrojů a schopnost reflektovat roli techniky a technologií v tvořivém procesu. Schopnost transponovat tuto reflexi do oblasti vlastní tvroby. Seznámení se se současným kanadským experimentálním filmem.
Předpoklady a další požadavky
Samostudium vhodné literatury, filmů.
Literatura
Rossella Catanese and Jussi Parikka, Handmade films and artist-run labs: The chemical sites of film’s counterculture, 2018 (https://necsus-ejms.org/handmade-films-and-artist-run-labs-the-chemical-sites-of-films-counterculture/)
Vilém Flusser, “The Gesture of Making“ in: Gestures, University of Minnesota Press, 2014 Minneapolis, pp. 32-47.
Kim Knowles, Experimental Film and Photochemical Practices, Palgrave Macmillan, Cham, 2020.
Alexandra Moralesová, „Experimentální film: Vstup do filmové laboratoře a setkání s tělem“ in: Sešity pro umění a příbuzné zóny, č. 24, Listopad 2018, s. 60–91
Hodnoticí metody a kritéria
Povinná je prezence na masterclass, přednášce a projekci filmu. Vítaná je aktivní účast v debatě po filmu a vlastní rešerše.
Poznámka
Životopis přednášejícího
Filmař narozený 1978 v Montréalu v Québecu patří do současné generace kanadských experimentálních filmařů. Nejprve získal titul BEng strojního inženýrství na univerzitě v Sherbrooke (2001), dále bakalářský titul na filmové škole Mela Hoppenheima (2006) a pak magisterský titul v oboru Studio Arts (filmová produkce) na Concordia University (2013). Ve své tvůrčí praxi v médiu fotochemického a opto-mechanického filmu zkoumá fenomény zdání a reprezentace pohyblivých
obrazů a přímo vychází ze svého inženýrského a uměleckého rukodělného zázemí. Teoretik filmu Éric
Thouvenel o něm píše: „Jeho dílo, jež se vyznačuje zvláštní formou pórovitosti s dokumentárním polem, je citlivým a sofistikovaným zkoumáním percepčních kategorií, jimiž vnímáme realitu, a zároveň bdělým sněním v labyrintech paměti. Ve své tvůrčí dráze stále více upírá pozornost k formám otisků, jež může film vytvářet, a samotný pojem dokumentace - ať už místa, situace, architektonické konfigurace, rodiny nebo vzpomínky - se pro něj stává klíčovým. Zůstává přitom zásadně informován technickými specifiky materiálu, který používá, ať už jde o Super 8, nebo častěji 16mm a 35mm. Role techniky jeho tvorbě je tedy rozhodující a sám Larose o svých filmech ochotně hovoří jako o projektech předepsaných nástrojem.“ (Débordements, 2016)
Spolu s průzračnou technickou precizností, již lze vnímat na povrchu filmů – ať už se jedná o práci s optickou kopírkou nebo mnohonásobné expozice v kameře –, v Larosově díle prosvítá vyčerpávající obsese či atrakce vycházející odněkud z hloubky, která filmům vnucuje tempo i řád. Virtuální obrazy, jakkoli fixované na pásu celuloidu, vycházejí z technik opakování a násobení, které nás přivádějí zpět k precinematickému repertoáru atrakcí předznamenaných viktoriánskými Filosofickými hračkami. Laroseho filmy získaly řadu ocenění, včetně Grand Prix a Ceny kritiky na festivalu 25FPS (Záhřeb), Fuji Award na festivalu EX-IS (Soul), Grand Prix na Festival du Nouveau Cinéma (Montreal) a Ceny mezinárodní poroty za nejlepší film na Mezinárodním festivalu krátkých filmů v Hamburku. Jeho filmy
byly hojně promítány v George Eastman Museum (Rochester), na Běloruské státní univerzitě (Minsk), na Media City Film Festivalu, New York Film Festivalu, Mezinárodním filmovém festivalu v Torontu, European Media Art Festivalu (Osnabrück, Německo), Ji. hlava (Česká republika), Nadace pro
současné umění (Kyjev), Museum of the Moving Image (New York), Mezinárodní filmový festivalRotterdam, IMAGE Forum (Tokio), Mostra de Cinema Periférico (A Coruña), Mezinárodní filmový festival Message to Man (Petrohrad) a stovky dalších míst na mezinárodní úrovni.
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
31.01.2024 | 19:00–21:00 | Projekce FAMU Lažanský palác |
přednášková par. 1 | |||
01.02.2024 | 12:30–16:30 | Studio FAMU - Referenční proje Klimentská ulice |
přednášková par. 1 | |||
01.02.2024 | 20:30–22:00 | Kino Ponrepo |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - Bc (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr_1920_2ročník (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - Mg (volitelný předmět)
- Režie - bakalář_2021 (volitelný předmět)
- Filmová režie - magistr (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1920_1ročník (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (volitelný předmět)
- Cinematography_1920 (volitelný předmět)
- Cinematography_3_2021 (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář_2021 (volitelný předmět)
- Kamera - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Kamera - magistr_1920_2ročník (volitelný předmět)
- Kamera - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Produkce - Bakalářské studium - 2023 (volitelný předmět)
- Produkce - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Produkce - Magisterské studium - 2023 (volitelný předmět)
- Produkce - magisterské studium (volitelný předmět)
- Montage_2020 (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Fotografie EN - bakalář-1920 (volitelný předmět)
- Fotografie EN - bakalář - 2022 (volitelný předmět)
- Fotografie EN - magistr-1920 (volitelný předmět)
- Fotografie EN - magistr - 2022 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Cinema and Digital Media - Directing_1920 (volitelný předmět)
- Cinema and Digital Media - Directing (volitelný předmět)
- Herní design - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Výzkum a teorie audiovize 2021 (volitelný předmět)
- Výzkum a teorie audiovize 2023 (volitelný předmět)