Kapitoly z dějin střihové skladby
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
306KDSS | zápočet | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | anglicky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra střihové skladby
Obsah
Popis předmětu:
Kurs má sloužit především jako doplnění a konkretizace témat, která byla náplní předmětů Teorie střihové skladby. Příslušná témata si studenti připraví formou referátů, které jsou východiskem pro následný dialog. Na jednotlivá témata jsou zváni hosté:
An Intersection of Montage & Humanities
Course Description:
Through exposure to a variety of readings, manifestos and screenings across the different
disciplines of humanities, students will immerse themselves in the interdisciplinary
possibility of film and specifically montage. Students will engage in stimulating
discussions that would broaden their horizons in understanding the potential of film. The
course also expands on the application of this intersection of montage and humanities on
their daily practical work and as a potential application to their theses. Group
presentations, screenings and writing exercises prepare students to acquire a deeper
analytical level.
Course Expectations:
● Students will collaborate with their classmates to research, and analyze the montage of a
short film in their midterm presentation.
● Students are expected to actively participate in class discussions and group presentations.
● Students are encouraged to show their work in progress to the class for feedback
Outcomes:
● Acquired skills to analyze technically and aesthetically short films.
● Understanding of how short films craft their stories.
● Enhanced critical thinking and visual literacy skills.
● Grasp over the film industry, specifically in the short films’ circuit.
Ressources:
https://www.locarnofestival.ch/media/vod/locarno-shorts-weeks.html
https://www.aflamuna.online/en/
Readings:
Reading assignments will be made available before the class.
Excerpts from: https://leidenshorts.nl/leiden-shorts/rewatch-reread/
Readings are attached to each week’s coursework.
Evaluation:
Professionalism and participation: 50%
Student Presentation: 50%
==============================
Total: 100%
If a student fails to attend 60% of the classes they will have to submit a 500 word written essay
to be delivered on the final day of classes to margueritefarag@gmail.com
Please note that changes in the schedule, screenings, or readings are possible.
Class 1 - 15.02: Semiotics and Film
Class introduction and going over the syllabus
Screening:
- The Lamb of God (Fiction)
David Pinheiro Vicente, 15 min. Portugal, France, 202
- Warsha (Fiction)
Dania Bdeir, 15 min. Lebanon, 2022
Reading: Roberge, Gaston. A Contribution of Linguistics to Film Study: Metz’ Large
Syntagmatic.Web.
→ Announcement and distribution of the presentations
Class 2 - 22.02: Public Policy and Impact Campaigns
Field Trip: Kino Palestine at Display Gallery
Guest Speaker: Zaher Jureidini
Class 3 - 29.02: Ethnography, Direct Cinema, and Cinéma Verité
Reading: Maysles, Albert. The Documentary Manifesto. web
Screening:
- Excerpts from Albert & David Maysles’ Salesman, 1969.
- Excerpts from Jean Rouch’s Chronicle of a Summer, 1961 & Les maîtres fous, 1955.
- Taste of Orange (Documentary)
Minami Iizuka, 25 min. Czech Republic, 2023
Guest Speaker: Minami Iizuka
Class 4 - 07.03: Politics and Godard
Screening:
- British Sounds (Documentary)
Jean-Henri Roger & Jean-Luc Godard, 52 min, France & UK, 1968
- Ici et Ailleurs (Documentary)
Jean-Luc Godard & Anne-Marie Miéville, 53 min, France, 1976
Reading: Godard. Jean-Luc, What is to be done? Afterimage n°1, April 1970.Web
Class 5 - 14.03: Decolonial Editing and Deleuze’s Minor Cinema
Screening:
- Cairo as Seen by Chahine (Docu-fiction)
Youssef Chahine, 23 min. Egypt, 1991
- Excerpts from Youssef Chahine’s Alexandria Trilogy
Reading: Deleuze, Gilles. Cinema 2: The Time - Image. University of Minnesota Press
Minneapolis, 1997. pp. 215-224
Khouri, Malek. The Arab National Project in Youssef Chahine’s Cinema. The American
University in Cairo Press, 2009. pp.161-163.
Class 6 - 21.03: Film & Music
Screening:
- Excerpts from Jack Hazan & David Mingay’s Rude Boy, 1980.
- Excerpts from Don Letts’ The Punk Rock Movie, 1978.
Reading: Thompson, Stacy. Punk Cinema, Cinema Journal, Vol. 43, No. 2 (Winter, 2004), pp.
47-66
Class 7 - 04.04: Students’ Presentations
In this class, students who didn’t present yet will have the opportunity to do so.
Výsledky učení
Cílem předmětu je uvést studenty do obecnějšího uvažování o historii a teorii střihové skladby a evokovat jejich vlastní úvahy nad vztahem mezi teorií a praxí filmové skladby. Má zevrubné znalosti vertikální montáže a dokáže ji vysvětlit i na němém filmu. Zevrubně zná osobnosti sovětské montážní školy, jejich tvorbu v, nejvýznamnější díla, inspirační zdroje, poetiku. Zná Kulešovovy experimenty a umí popsat přínos sovětských montážníků pro rozvoj střihové skladby spolu s pozdějším přehodnocením metod režiséry Tarkovským a Pelešjanem.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Stanislav Ulver, Západní filmová avantgarda. ČFÚ, Praha 1991
Martin Čihák, Ponorná řeka kinematografie. NAMU, Praha, 2013.
Martin Mazanec (ed), Peter Kubelka, Pastiche Filmz, Olomouc, 2008.
Martin Kaňuch (ed), Hladné oko. Bratislava, 2001.
Victor A. Grauer, Brakhage a teorie filmové montáže, Iluminace 3/1999.
Peter Gidal: Teorie & definice strukturálního/materiálního filmu. Iluminace 3/99.
Jaroslav Anděl (ed.), Myšlení o fotografii. NAMU, Praha, 2012.
Karel Císař (ed.), Co je to fotografie? Herrmann a synové, Praha, 2004.
Jaroslav Anděl, Sovětská filmová fotografie dvacátých let. Odeon, Praha 1979.
Tomáš Dvořák a kolektiv, Fotografie, socha, objekt. NAMU Praha, 2017.
Vilém Flusser, Za filosofii fotografie. Hynek, Praha, 1994.
Roland Barthes, Světlá komora. Archa, Bratislava, 1994.
Antonín Navrátil, Dziga Vertov, revolucionář dokumentárního filmu. ČFÚ, Praha, 1974.
Guy Gauthier, Dokumentární film, jiná kinematografie. NAMU, Praha, 2004.
Antonín Navrátil, Sovětský dokumentární film. ČFÚ, Praha, 1974.
Martin Čihák (et al.), Distanční montáž Artavazda Pelešjana. NAMU, Praha, 2016.
Barry Salt, Filmový styl a filmová technika 1895 - 1900, Iluminace 1 /95.
Walter Murch, In the Blink of An Eye. Silman-James Press, U.S., 2001.
Tartuská škola, sborník filmové teorie. NFA, Praha, 1995.
Zdenk Hudec, Miklós Jancsó a jeho filmy. Casablanca, Praha, 2016.
Peter Mihálik, Kapitoly z filmovej teorie. Tatran, Bratislava, 1983.
Jan Bernard, Jazyk, kinematografie, komunikace. NFA, Praha, 1995.
K tvarozpytu montážních struktur – sborník. NAMU Praha + Pastiche Filmz Olomouc, 2015.
Angloamerické studie, sborník filmové teorie. ČFÚ, Praha, 1991.
Tartuská škola, sborník filmové teorie. NFA, Praha, 1995.
Jan Bernard, Jazyk, kinematografie, komunikace. NFA, Praha, 1995.
Stanislav Ulver, Čas a globální čas ve filmu, Iluminace 2 / 1989.
André Bazin: Co je to film? ČFÚ, Praha, 1979.
Maurice Merleau–Ponty, Film a nová psychologie. Iluminace 2 / 1989
Jean Epstein, Poetika obrazů. Herrmann a synové 1997.
Vlastimil Jiřík, Kinematografický obraz, skripta FAMU, Praha, 1994.
D. R. Hofstadter, Gödel, Escher, Bach, Světová literatura 1/1993.
Geometrie živého, matematické modely morfogeneze - sborník přednášek, ČSVTS 1989.
Hodnoticí metody a kritéria
Hodnotí se aktivní účast na semináři a přednesení připraveného příspěvku k vybranému tématu. Vystoupení by mělo stručně uvést do kontextů dané filmové (fotografické) dílo i jeho autora a zaměřit se především na analýzu skladebných postupů a použitých výrazových prostředků. Předpokladem udělení zápočtu je pozorné studium doporučené odborné literatury v oblasti tvorby filmu a jeho skladby.
Poznámka
-
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - Bc (Volitelné předměty)
- Scenáristika a dramaturgie - Mg (Volitelné předměty)
- Režie - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Filmová režie - magistr (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Kamera - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Kamera - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Produkce - Bakalářské studium - 2023 (Volitelné předměty)
- Produkce - Magisterské studium - 2023 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Montage_2020 (Volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Střihová skladba - magistr_2021 (Povinné předměty, Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Fotografie EN - bakalář - 2022 (Volitelné předměty)
- Fotografie EN - magistr - 2022 (Volitelné předměty)
- Konzervování a restaurování fotografie - bakalář 2023 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Herní design - magistr (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - magistr_2024 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2021 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2023 (Volitelné předměty)