Kapitoly z dějin střihové skladby 3
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
306KDSS3 | zápočet | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | anglicky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra střihové skladby
Obsah
Cílem předmětu je uvést studenty do obecnějšího uvažování o historii a teorii střihové skladby a evokovat jejich vlastní úvahy nad vztahem mezi teorií a praxí filmové skladby. Podle složení a zájmu posluchačů budou vybrána příslušná témata, která si studenti připraví formou referátů, které jsou východiskem pro následný dialog.
Na některé á jednotlivá témata jsou zváni hosté.
An Intersection of Montage & Humanities
Course Description:
Through exposure to a variety of readings, manifestos and screenings across the different
disciplines of humanities, students will immerse themselves in the interdisciplinary
possibility of film and specifically montage. Students will engage in stimulating
discussions that would broaden their horizons in understanding the potential of film. The
course also expands on the application of this intersection of montage and humanities on
their daily practical work and as a potential application to their theses. Group
presentations, screenings and writing exercises prepare students to acquire a deeper
analytical level.
Course Expectations:
● Students will collaborate with their classmates to research, and analyze the montage of a
short film in their midterm presentation.
● Students are expected to actively participate in class discussions and group presentations.
● Students are encouraged to show their work in progress to the class for feedback
Outcomes:
● Acquired skills to analyze technically and aesthetically short films.
● Understanding of how short films craft their stories.
● Enhanced critical thinking and visual literacy skills.
● Grasp over the film industry, specifically in the short films’ circuit.
Ressources:
https://www.locarnofestival.ch/media/vod/locarno-shorts-weeks.html
https://www.aflamuna.online/en/
Readings:
Reading assignments will be made available before the class.
Excerpts from: https://leidenshorts.nl/leiden-shorts/rewatch-reread/
Readings are attached to each week’s coursework.
Evaluation:
Professionalism and participation: 50%
Student Presentation: 50%
==============================
Total: 100%
If a student fails to attend 60% of the classes they will have to submit a 500 word written essay
to be delivered on the final day of classes to margueritefarag@gmail.com
Please note that changes in the schedule, screenings, or readings are possible.
Class 1 - 15.02: Semiotics and Film
Class introduction and going over the syllabus
Screening:
- The Lamb of God (Fiction)
David Pinheiro Vicente, 15 min. Portugal, France, 202
- Warsha (Fiction)
Dania Bdeir, 15 min. Lebanon, 2022
Reading: Roberge, Gaston. A Contribution of Linguistics to Film Study: Metz’ Large
Syntagmatic.Web.
→ Announcement and distribution of the presentations
Class 2 - 22.02: Public Policy and Impact Campaigns
Field Trip: Kino Palestine at Display Gallery
Guest Speaker: Zaher Jureidini
Class 3 - 29.02: Ethnography, Direct Cinema, and Cinéma Verité
Reading: Maysles, Albert. The Documentary Manifesto. web
Screening:
- Excerpts from Albert & David Maysles’ Salesman, 1969.
- Excerpts from Jean Rouch’s Chronicle of a Summer, 1961 & Les maîtres fous, 1955.
- Taste of Orange (Documentary)
Minami Iizuka, 25 min. Czech Republic, 2023
Guest Speaker: Minami Iizuka
Class 4 - 07.03: Politics and Godard
Screening:
- British Sounds (Documentary)
Jean-Henri Roger & Jean-Luc Godard, 52 min, France & UK, 1968
- Ici et Ailleurs (Documentary)
Jean-Luc Godard & Anne-Marie Miéville, 53 min, France, 1976
Reading: Godard. Jean-Luc, What is to be done? Afterimage n°1, April 1970.Web
Class 5 - 14.03: Decolonial Editing and Deleuze’s Minor Cinema
Screening:
- Cairo as Seen by Chahine (Docu-fiction)
Youssef Chahine, 23 min. Egypt, 1991
- Excerpts from Youssef Chahine’s Alexandria Trilogy
Reading: Deleuze, Gilles. Cinema 2: The Time - Image. University of Minnesota Press
Minneapolis, 1997. pp. 215-224
Khouri, Malek. The Arab National Project in Youssef Chahine’s Cinema. The American
University in Cairo Press, 2009. pp.161-163.
Class 6 - 21.03: Film & Music
Screening:
- Excerpts from Jack Hazan & David Mingay’s Rude Boy, 1980.
- Excerpts from Don Letts’ The Punk Rock Movie, 1978.
Reading: Thompson, Stacy. Punk Cinema, Cinema Journal, Vol. 43, No. 2 (Winter, 2004), pp.
47-66
Class 7 - 04.04: Students’ Presentations
In this class, students who didn’t present yet will have the opportunity to do so.
Výsledky učení
-
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
ad 1)
Stanislav Ulver, Západní filmová avantgarda. ČFÚ, Praha 199, 323 stran, ISBN:80-7004-071-8
Martin Čihák, Ponorná řeka kinematografie. NAMU, Praha, 2013, 302 str., ISBN: 978-80-7331-283-1
Martin Mazanec (ed), Peter Kubelka, Pastiche Filmz, Olomouc, 2008, 143 str., ISBN: 978-80-254-4218-0
Martin Kaňuch (ed), Hladné oko. Bratislava, 2001, 46 str., ISBN 8089009042, 9788089009046
Victor A. Grauer, Brakhage a teorie filmové montáže, Iluminace 3/1999.
Peter Gidal: Teorie & definice strukturálního/materiálního filmu. Iluminace 3/1999.
ad 2)
Jaroslav Anděl (ed.), Myšlení o fotografii. NAMU, Praha, 2012, 464 str., ISBN 978-80-7331-235-0
Karel Císař (ed.), Co je to fotografie? Herrmann a synové, Praha, 2004, 368 str.,
Jaroslav Anděl, Sovětská filmová fotografie dvacátých let. Odeon, Praha 1979, 128 str.
Tomáš Dvořák a kolektiv, Fotografie, socha, objekt. NAMU Praha, 2017, 222 stran, ISBN 978-80-7331-466-8
Vilém Flusser, Za filosofii fotografie. Fra, Praha, 2013, 104 str., ISBN: 978-80-86603-79-7
Roland Barthes, Světlá komora. Archa, Bratislava, 1994, 124 str., ISBN 9788086603803
ad 3)
Antonín Navrátil, Dziga Vertov, revolucionář dokumentárního filmu. ČFÚ, Praha, 1974, 252 str.
Guy Gauthier, Dokumentární film, jiná kinematografie.NAMU, Praha, 2004, 520 str., ISBN 80-7331-023-6
Antonín Navrátil, Sovětský dokumentární film. ČFÚ, Praha, 1974, 370 stran
Martin Čihák (et al.), Distanční montáž Artavazda Pelešjana. NAMU, Praha, 2016, 158 str., ISBN 978-80-7331-423-1
ad 4)
Barry Salt, Filmový styl a filmová technika 1895 - 1900, Iluminace 1 /1995.
Walter Murch, In the Blink of An Eye. Silman-James Press, U.S., 2001, 120 str., ISBN: 1879505622
Tartuská škola, sborník filmové teorie. NFA, Praha, 1995, 249 str., ISBN80-7004-077-7
Zdeněk Hudec, Miklós Jancsó a jeho filmy. Casablanca, Praha, 2016, 208 str., ISBN 978-80-87292-34-1
Peter Mihálik, Kapitoly z filmovej teorie. Tatran, Bratislava, 1983, 326 str.
Jan Bernard, Jazyk, kinematografie, komunikace. NFA, Praha, 1995, 184 str., ISBN80-7004-079-3
ad 5)
K tvarozpytu montážních struktur – sborník. NAMU Praha + Pastiche Filmz Olomouc, 2015, 154 str., ISBN978-80-87662-09-0
Angloamerické studie, sborník filmové teorie. ČFÚ, Praha, 1991, 159 str., ISBN8070040661, 9788070040669
Tartuská škola, sborník filmové teorie. NFA, Praha, 1995, 249 str., ISBN80-7004-077-7
Jan Bernard, Jazyk, kinematografie, komunikace. NFA, Praha, 1995, 184 str., ISBN80-7004-079-3
Stanislav Ulver, Čas a globální čas ve filmu, Iluminace 2 /1989.
André Bazin: Co je to film? ČFÚ, Praha, 1979, 240 str.
Maurice Merleau –Ponty, Film a nová psychologie. Iluminace 2 /1989
Jean Epstein, Poetika obrazů. Herrmann a synové 1997, 304 str., ISBN 978-80-238-1138-4
Vlastimil Jiřík, Kinematografický obraz, skripta FAMU, Praha, 1994, 219 stran
D. R. Hofstadter, Gödel, Escher, Bach, Světová literatura 1/1993.
Geometrie živého, matematické modely morfogeneze - sborník přednášek, ČSVTS 1989.
Ken Dancynger, The Technique of Film and Video Editing: History, Theory, Practice. New York / London 2015. ISBN 978-0240813974
Edward Dmytryk, On Film Editing. Routledge 2018. ISBN 978-1138584327
Don Faiservice, Film Editing: History, Theory and Practice. Manchester University Press 2001. ISBN 978-0719057779
Michael Frierson, Film and Video Editing Theory. How Editing Creates Meaning. New York / London 2018. ISBN 978-1-138-20207-8
Hodnoticí metody a kritéria
-
Poznámka
-
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - Bc (Volitelné předměty)
- Scenáristika a dramaturgie - Mg (Volitelné předměty)
- Režie - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Filmová režie - magistr (Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (Volitelné předměty)
- Kamera - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Kamera - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Produkce - Bakalářské studium - 2023 (Volitelné předměty)
- Produkce - Magisterské studium - 2023 (Volitelné předměty)
- Montage_2020 (Volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Střihová skladba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Fotografie EN - bakalář - 2022 (Volitelné předměty)
- Fotografie EN - magistr - 2022 (Volitelné předměty)
- Konzervování a restaurování fotografie - bakalář 2023 (Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Herní design - magistr (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - magistr_2024 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2021 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2023 (Volitelné předměty)